سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گفتگو با دانشمندان، مایه بهره مندی ازایشان و به دست آوردن فضیلتهای آنان است . [امام علی علیه السلام]

مطالعات ادیان


زیارت به روحانی و کشیش هماهنگ با اصول معمول  همه مذاهب و ادیان وابستگی دارد که برای زیارت مؤمنین را به سمت مرکز زیارت می کشانند.مراسم مذهبی ممکن است به صورت خود جوش آغاز شود و نه در یک مکان مقدس و حتی ممکن است مطابق دستورات صریح ساختار دین نباشد آن صورت مردمی است و شامل نشانه هایی از خود و اجتماع و جامعه خود می باشد زیارتها به عنوان پتانسیلهای اجتماعی و فرهنگی از نکات قابل مشاهده ی ساختار اجتماعی هستند.

کششهای معنوی مراکز زیارتی

تعدادی از مکانهای مقدس زیارتی شامل ویژگیهایی ازکششهای معنوی هستند.یک تصور مقدس و روحانی از یک بزرگ مقدس و تصور مقدس از خاستگاه خدایی ممکن است باعث جذبه و کشش شود همچون تصوری که از انواع عکسهای کشیده شده می باشد مانند VIGRIN OF CZESTOCHOWA یا زن زیبایی که پوشش زیبایی پوشانده است، همچون عروسکهایی که در TLAXCALوMEXICO موجود می باشد و مجسمه بزرگ بودا در سریلانکا.آنها یک نوع ترس و پارسایی را برای زیارت کننده فراهم می کنند و برروی شعور دینی زائرین تأثیر می گذارد .اینجا یک توجه دو جانبه وجود دارد .آیا آنها خودشان جنبه الهی دارند یا نه ؟

معجزاتی که شخصی در آن شفا پیدا می کند تقریبا به مراکز زیارتی یک قدرت کشش روحانی می بخشد این قبیل معجزات به نظر می رسد هنگامی اتفاق می افتند که دو نوع احساس موجود باشد یکی احساس ماوراءالطبیعی تشدید شود و دیگری اینکه یک احساس ارتباط انسان دوستانه موجود باشد.

مطالعات تأثیرات روانی از تجربه های دینی در زمان طفولیت است.ظواهری از مشخصه درمانی در یک تجربه دینی و تجربه های توحید گرایی است که آن(توحید گرایی) برای دین مرکزیت دارد.

تکرار داستانهای معجزاتی مراکز زیارتی ممکن است جزئیات بیشتری را که تاکنون شناخته نشده است را فراهم می آورد خیلی از مراکز دینی قسمتهایی از مکانهای ظهور هستند یعنی جایی که ماوراءالطبیعت بر بشر ظاهر می شود .ظهور ماوراءالطبیعت یک قدرت کششی برای یک قسمت ایجاد می کند که مستقل از متغیرهای دیگر همچون زیبایی و .........است. زائران سعی می کنند که اشیا را به عنوان تقرب به آن تصورات و توهمات روحی لمس کنند.

زادگاه یامحل زندگی یا گور شخص مقدس ممکن است یک کشش زیارتی داشته باشد .مکانهای مقدس قدرت تحریک مسائل معنوی را دارند. بنابراین رودخانه ها، کوهها، غارها، جزایر و مشخصه های عجیب از نمای زمین ممکن است کششهای معنوی و جاذبه های معنوی از خود  بتابانند یک غار در آرماندای هند یکی از این غارها است .

 

طبقه بندی تاریخی زیارت

زیارتها دارای دوره های زمانی مختلف و راه و روشهای متفاوت می باشند بر اساس یک گونه شناسی در یک مشاهده غربی از تاریخ ،زیارتها را می توان به دیگر ادیان قدیمی، اصلی ،دوره های بلند و مدرن تقسیم بندی کرد. این گونه شناسی در بررسی زیارت مسیحیت مثمر ثمر است و آن را می توان به دیگر ادیان سنتی هم به خوبی تعمیم داد.

زیارت قدیمی

سنتهای مخصوص و ویژه زیارت از زمان های باستانی و دیرینه برخواسته است و تعدادی کم یا هیچ چیز از شالوده و اساس آن شناخته نشده است. بعضی از سنتهای کهنه شبیه آنچه که در HUICHOL INDIAS مکزیک دیده می شود کاملا کدهای سمبلیک خود را حفظ کرده است بنابر این رسمها و سنتهای قدیمی هنوز قابل تشخیص می باشند. اجتماعات عصرهای گذشته تقریبا یک نیرویی برای پایه گذاری مؤسسه های دینی و زیارتی جدید می باشند. همچون اعتقاد به توحید که در مکه و اورشلیم در خاورمیانه و در ایزامال و کالا در مکزیک و CANTERBURY در انگلیس . CANTERBURY با فتوای کلیسا به مکان مقدس تبدیل شد .

قدیس مقدس سنتر بری یک پیام از پاپ دریافت کرد که او باید تعمید دادن در سنتهای آنگلوسکسون که برای اعتراف کردن بیاورد و مانع آنها را برای دین جدید شود.

نمونه اصلی زیارت

زیارت توسط پایه گذاران در دین یا توسط اولین شاگرد او یا به وسیله آورندگان انجیلهای مهم دین تأسیس می شد که نمونه اصلی نامیده می شود .مثلا در سنتهای جدید زیارتی پایه گذار دین به وسیله وحی ،معجزات وبه وسیله ظهور یک دسته زائران  قابل تشخیص است. زائران بی اختیار فعالیتهایی که از نوع پرستشی هستند انجام می دهند مانند دعا کردن، لمس کردن اشیایی که در آنجا وجود دارد ،بستن نوارهایی بر روی درختان و امثال این اعمال.به عنوان یک محرک برای رشد اجتماعی، توسعه یک سیستم قوی بازخورد شهرت مرکز زیارت را افزایش می دهد.یک طرح سنتی اصلی منشور حکایات و کتابهای مقدس را درباره ی پایه گذار دین فهرست می کند وبرای این منظوریک زیارتگاه ساخته شده و یا یک ساختار منسوب به کلیسا توسعه می یابد.زیارت روم و اورشلیم  یک نمونه از طرح اصلی زیارت مسیحی است و اورشلیم برای یهودیت،مکه برای اسلام، باناراس و مونت کایلاس برای هندویسم بود گایا و سارناس و ایندیا برای بوداییسم و ایس برای شینتو یک نمونه از طرحهای اصلی برای زیارت می باشند.زائران در این اماکن اتفاقهای در زمان پایه گذار دین را دنبال و پیگیری می کنند.

 

 

دوران طولانی زیارت

در اوج زیارت سنتی یک زیارتگاه پر از نماد به صورت استادانه ساخته شد. کنار زیارتگاه یک مغازه،یک نمایشگاه و هتلها و دانشکده های شبانه روزی نزدیک مرکز زیارتگاه ظاهر شدند و زائران حرفه ای ظهور پیدا کردند.

 

 

 

 

 



گروهی از دانشجویان ::: دوشنبه 87/2/16::: ساعت 5:14 عصر


>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 11
بازدید دیروز: 22
کل بازدید :98251
 
 > >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
مدیر وبلاگ : گروهی از دانشجویان[75]
نویسندگان وبلاگ :
علیرضا قصری
علیرضا قصری (@)[0]

سید محمد کاظمی قهفرخی
سید محمد کاظمی قهفرخی (@)[0]

میثم فرخی[0]

ما دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) تهران هستیم که با راه اندازی این وبلاگ سعی داریم تا علاوه بر انجام تکلیف درسی درباره ی مطالعات دین ،در این حوزه بر روی دین مسیحیت مطالعاتی را انجام دهیم
 
>>آرشیو شده ها<<
آشنایی با اعضا و اهداف وبلاگ
حج در مسیحیت
زیارت در مسیحیت1
زیارت در مسیحیت2
زیارت در مسیحیت3
مقاله علمی درباره زیارت در مسیحیت
زیارت
مسیحیت جهانی(قسمت اول)
مسیحیت جهانی(قسمت دوم)
مسیحیت جهانی(قسمت سوم)
تجدد در کلیسا(قسمت اول)
تجدد در کلیسا(قسمت دوم)
تجدد در کلیسا(قسمت سوم)
نگاهى به مسئله ایمان از دیدگاه مسیحیت(قسمت اول)
نگاهى به مسئله ایمان از دیدگاه مسیحیت(قسمت دوم)
نگاهى به مسئله ایمان از دیدگاه مسیحیت(قسمت سوم)
مناسبات میان اخلاق و عرفان مسیحی
کلیسای کاتولیک
مقایسه دکترین منجیگرایی در اسلام و مسیحیت (قسمت اول)
مقایسه دکترین منجیگرایی در اسلام و مسیحیت (قسمت دوم)
مقایسه دکترین منجیگرایی در اسلام و مسیحیت (قسمت سوم)
مقایسه دکترین منجیگرایی در اسلام و مسیحیت (قسمت چهارم)
مقایسه دکترین منجیگرایی در اسلام و مسیحیت (قسمت پنجم)
مقایسه دکترین منجیگرایی در اسلام و مسیحیت (قسمت ششم)
دین، مراسم مذهبی و فرهنگ
دین عامه، دین خاموش، دین پنهان (سخران:دکتر سارا شریعتی)(قسمت اول
دین عامه، دین خاموش، دین پنهان (سخران:دکتر سارا شریعتی)(قسمت دوم
دین خلاق: دیدگاه ماکس وبر - گرگوری باوم(قسمت اول)
دین خلاق: دیدگاه ماکس وبر - گرگوری باوم(قسمت دوم)
دین خلاق: دیدگاه ماکس وبر - گرگوری باوم(قسمت سوم)
دین خلاق: دیدگاه ماکس وبر - گرگوری باوم(قسمت چهارم)
رویکردهاى اجتماعى‏در مطالعه دین(قسمت اول)
رویکردهاى اجتماعى‏در مطالعه دین(قسمت دوم)
رویکردهاى اجتماعى‏در مطالعه دین(قسمت سوم)
رویکردهاى اجتماعى‏در مطالعه دین(قسمت چهارم)
رویکردهاى اجتماعى‏در مطالعه دین(قسمت پنجم)
نسبت دین، فرهنگ، و رسانه(قسمت اول)
نسبت دین، فرهنگ، و رسانه(قسمت دوم)
نسبت دین، فرهنگ، و رسانه(قسمت سوم)
نسبت دین، فرهنگ، و رسانه(قسمت چهارم)
پارادایم انسانشناسی دین(مایکل لامبک ترجمه: جبار رحمانی)
آخر الزمان در مسیحیت
ابهام در تحلیل پدیده دینی
پرسش بوردیو از جامعه شناسی دین
سیر مدرنیسم در مسیحیت(قسمت اول)
سیر مدرنیسم در مسیحیت(قسمت دوم)
دین و مدرنیته: گفتگو با براین ترنر(محمدرضا جلانی‌پور ترجمه هادی
دین و مدرنیته: گفتگو با براین ترنر(محمدرضا جلانی‌پور ترجمه هادی
دین و مدرنیته: گفتگو با براین ترنر(محمدرضا جلانی‌پور ترجمه هادی
چند کتاب اینترنتی درباره ی مسیحیت(دانلود کنید)
رهبانیت در مسیحیت و مسیحیت رسمی
مسیحیت از نگاه یک مسیحی
کتاب مقدس
نهضت اصلاح گرایى کاتولیکى
تجربه ی دینی(قسمت اول)
تجربه دینی(قسمت دوم)
تجربه دینی(قسمت سوم)
تجربه دینی(قسمت چهارم)
تمدن غربى ، مسیحیت و روشنگرى (قسمت اول)
تمدن غربى ، مسیحیت و روشنگرى (قسمت دوم)
تحولات مذهبى در عصر اطلاعات (قسمت اول)
تحولات مذهبی در عصر اطلاعات(قسمت دوم)
ویژگی های کلی انسان شناسی دینی
دین و انسان(2)
دین و انسان(1)
عبادات و اعمال مسیحی(قسمت دوم)
عبادات و اعمال مسیحى(قسمت اول)
ایمان در آیین کاتولیک(1)
ایمان در آیین کاتولیک(2)
 
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<